NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
عُقْبَةَ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
أَمَرَنَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِزَكَاةِ الْفِطْرِ
أَنْ
تُؤَدَّى
قَبْلَ
خُرُوجِ النَّاسِ
إِلَى
الصَّلَاةِ
قَالَ
فَكَانَ ابْنُ
عُمَرَ يُؤَدِّيهَا
قَبْلَ
ذَلِكَ
بِالْيَوْمِ
وَالْيَوْمَيْنِ
İbn Ömer (r.a.) den;
demiştir ki:
Resûlullah (s.a.v.) bize
fıtır sadakasının, halk bayram namazına çıkmadan önce verilmesini emretti.
Nâfi' dedi ki: İbn Ömer
onu bayramdan bir veya iki gün önce verirdi.
İzah:
Buhari, zekât; Müslim,
zekât; Tirmizî, zekât; Nesâî, zekât
Bu hadis, fıtır
sadakasının vaktinin bayram namazından önce olduğuna delâlet etmektedir. Ancak
söz konusu ön-
celik belirli bir
zamanla sınırlandınlmadığı için vâcib olduğu vakit hususunda, ihtilâf
edilmiştir:
1. Ebû Hanife ve bir
rivayete göre Malik: "Fıtır sadakası, bayram sabahı fecrin doğması ile
vâcib olur" demişlerdir.
2. Sevrî, Şafiî, Ahmed
b. Hanbel ve İshâk'a göre, fıtır sadakası Ramazan ayının son gününde güneşin
batması ile vâcib olur. Mâlik de diğer rivayete göre bu görüştedir.
Buna göre güneşin
batmasından sonra ve fecrin doğmasından önce doğan bir çocuk için birinci
şıktaki âlimlere göre fıtır sadakasını vermek vâcib, diğerlerine göre vâcib
değildir.
Resûlulîah (s.a.v.)'ın
fıtır sadakasının bayram namazına çıkmadan evvel verilmesini emr buyurmaları
onun müstehap olan verilme zamanını bildirmedir, dolayısıyla emir, vücûb için
değil, istihbâb içindir. İbn Ömer, İbn Abbâs, İbn Ebî Rebâh, İbrahim en-Nehaî,
İkrime, Dahhâk, İbn Uyeyne, Mâlik, Şafiî İshâk, Ebû Hanife ve arkadaşları bu
görüştedirler. Sahih-i Buhârî sarihi Aynî bu konuda bir ihtilâfın olmadığını
söylüyor. Hattâbî de icmâ bulunduğunu bildiriyor.
Fıtır sadakasının
bayramdan bir-iki gün önce verilmesinin caiz oluşu hususunda da ashâb-ı kiramın
icmâımn bulunduğu bildirilmiştir. Ancak bundan da daha önce verilmesi hakkında
ihtilâf edilmiştir:
a. Mâlik, Kerhî ve
meşhur kavle göre Hanbelîler: "Bayramdan en çok iki gün önce verilebilir.
Ondan da önce vermek caiz değildir" demişlerdir.
b. Bazı Hanbelî alimlere
göre ramazan ayının yansından sonra vermek caizdir.
c. Şafiî'ye göre
Ramazanın birinci gününden itibaren verilebilir.
d. Hanefîlere göre
bunun belirli bir müddeti yoktur. Daha önce istenildiği vakitte verilebilir.
Fıtır sadakasının
bayramın birinci gününde bayram namazından sonra verilmesinin hükmüne gelince:
a. Şafiîler,
Hanbelîler, bir kavle göre Mâlikîler, Atâ ve İshâk'a göre kerahetle caizdir.
b. Mâlikîlerin meşhur
kavline göre caizdir. Ama efdal olan onu namazdan sonraya bırakmamaktır.
c. Hanefîlere göre
kerâhetsiz caizdir.
d. Zahirîlere göre
haramdır.
Bu sadakayı bayramın
birinci gününden sonraya bırakmak ise, dört mezhebe ve âlimlerin çoğuna göre
haramdır. Kaza edilmesi gerekir. Hane-fîlerden Hasan b. Ziyâd ile Davud-i
Zâhirî'ye göre, kaza edilmesi de mümkün değildir.